2006-12-10

Don't pimp my christmas

Det är andra advent, och i ärlighetens namn har jag faktiskt ingen aning om varför man ska ha två av fyra i mossa placerade ljus tända. Vad jag däremot vet är att hysterin har börjat. Hela staden lyser, ljusstakar, glitter, träd fulla i lampor. Och jag kan inte riktigt förstå det. Det känns bara falskt. Symboler för tro och ideal har förbytts i varor för profit.

Nu är jag inte så tvär att jag totalbojkottar hela julen. Även mitt hem är pyntat inför jul, men mitt julpynt består endast i en röd adventstjärna som hänger i mitt fönster. Adventstsjärnan är den enda detaljen i julpyntet som känns relevant för mig. Inte för att den ska leda mig till Jesus och den rätta tron. Det jag gillar är tanken att den hänger där som en vägledare. Den hänger i mitt fönster och visar mig vilket som är mitt hem i betongkomplexet med lägenheter (nåja, mitt hus är inte enormt, men består åtminstone av tre våningar. Det kan räcka för att man ska behöva en vägledare.) Den hänger i mitt fönster och vill även visa mig vägen när jag väl har hittat in i min lägenhet. Jag kan titta upp på stjärnan ibland, och känna mig lite tryggare, lite lugnare och lite mer säker på att allt kommer sluta lyckligt.


2 kommentarer:

  1. Intressant att snubbla in på sig själv för fem år sedan. Jävla pretentiöst dravel om vägledning, lyckliga slut, och symboler som har förlorat innebörd.

    Det blir lite mysigare med en stjärna i fönstret helt enkelt. Djupare än så behöver man inte gå. Stjärnan är estetiskt tilltalande, stearinljus är behagligt. Så. klart.

    SvaraRadera
  2. Fast jag skrev nog bättre för fem år sedan.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen