2010-09-26

This is a song about...

Drinking beer.

Fucking girls.

AND SLAYING SEA MONSTERS!

(ovanstående vrålas med skotsk accent)

Som tidigare nämnts lurade Victor med mig till Nöjesfabriken för att se Sabaton. Ett sjuhelvetes tryck var det. Ett duktigt band och en engagerad publik. Vad som överraskade mig var hur glada och trevliga pojkar de verkar vara. Storväxta killar med skägg och kamouflagekläder som sjunger om krig och vapen, kombinerat med leenden från öra till öra. Sångaren pratade på mellan låtarna och verkade vara en allmänt trevlig prick. Jag hade nästan glömt hur trevliga hårdrockare kan vara, men i fortsättningen får jag nog umgås mer med dem.

Men kvällens största behållning för min del var ena förbandet, Alestorm. Skotsk piratpowermetal. På scenen uppenbarade sig en liten brokig skara. En tanig kille med fluffigt hår och rosa keabordgitarr, en basist med pudelkrull, en liten klotrund skäggig gitarrist med 80-talsmetalgitarr. Så sätter de igång och vrålar ut sjörövarvisor insvepta i tung power metal. Överraskande genre. Och en praktiskt genre, eftersom hela idén i sig är tillräckligt överdriven för att det inte ska kunna bli löjligt hur mycket man än fortsätter att överdriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen