2008-05-02

Obskura

Lomography har börjat sälja Zorki-4. Nästan 2000 vill de ha för den gamla stridsvagnen till Leica-kopia. Ett jäkla svineri, det där. Inte nog med att de säljer kamerorna till vansinniga överpriser, de har mage att renovera kamerorna, och till och med göra kamerorna bättre än vad de var när de kom ut från fabriken. Gamla ryska kameror ska vara opålitliga och ha allehanda hyss för sig. Jag köpte min, tillsammans med den än mer anrika Zorki-c, via e-bay av en suspekt snubbe i Ukraina. 500 kronor kostade det mig, då ingick även frakten. Och då fick jag även med hela Sovjet-erans historia av undermålig finmekanig. Precis som det ska vara. Skäms, Lomography!
Nu har fyran pimpats med avancerad håloptik bestående av ett gammalt linsskydd, folie och silvertejp. Funkar finfint, men jag borde nog ta mig i kragen och släpa med ett stativ, för skakigt blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen