2007-12-01

Olja

Nu sitter jag här och luktar olja igen. Farsan har hjälpt mig med att byta olja i växellådan. Eller ja, byta och byta. Vi rullade fram en tunna att tappa ur den gamla oljan i, och skruvade ur urtappningspluggen. Och ut kom inte en droppe gammal olja, det var i stort sett tomt. Det fanns ingen gammal olja att byta. Inte konstigt att det lät mycket. Så var det dags att fylla upp lådan med olja. Påfyllnadshålet sitter ganska svåråtkomligt. Vi köpte svindyr slang slang och tratt och började slita för att få i oljan. Efter en kvarts kämpande hade vi knappt fått i några droppar. Ny taktik. Vi svor lite tyst, sänkte ner bilen och skruvade helt enkelt ur växelspaken, hällde olja i hålet, och skruvade ihop. Nåt måste vi gjort rätt, för nu går bilen som på rosa fluffiga moln. Det viner fortfarande lite på tvåan och trean, men åtminstone inte så att det vibrerar i hela bilen.

Nu ska jag sitta och lukta på min tröjärm en liten stund. Oljelukten får mig att känna mig lyckad.


Inställningarna till förra inläggets bild var banne mig användbara. Några lätta variationer på samma bas:

Created with Admarket's flickrSLiDR.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att dina bilder ser ut som ett läskigt tv-spel.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen