2008-10-25

Entusiast

Min bank, som även råkar vara mitt försäkringsbolag, har en så kallad entusiastförsäkring för såna tycker om att åka omkring och förorena luften med halvsekelgamla bilar ,i oljeindustrins glansdagars anda. Och billig är denna entusiastförsäkring. Gött, tänkte jag. Billiga försäkringar sitter fint när plånboken är tunn!

Jag hörde mig för, och fick reda på att det som krävs är att bilen är minst trettio år gammal. Inga problem, det klarar vi med nära femtio procents marginal. Sedan behövde man även ha en mindre entusiasmerande bil försäkrad hos bolaget i fråga. En bruksbil. Inga problem det heller, eftersom Lotta just har fått Skodan Bruno, som står i mitt namn. Så, jag gick och skaffade ansökningspapper och började läsa det finstilta.

*Bilen ska vara minst trettio år gammal; check.

*Man ska ha en bruksbil försäkrad hos bolaget; check.

Så blev det värre.

*Bilen ska vara i fint skick. Det är ju ändå något ganska subjektivt, men vaffan, rutorna är hela, fälgarna nylackade, och bilen är ju besiktigad; check, kan vi säga.

Man får inte köra mer än 500 mil per år. Hm... jag kanske paserar det en bit, men å andra sidan fungerar inte trippmätaren; check, säger vi.

Sen blev det knivigt och jag blev arg.

*Strax efter att jag hade lastat baksätet fullt med spånskivor och surrat fast två lastpallar på taket läste jag följande: "Härmed intygas att bilen inte används som bruksbil."

Vad i helvete?

Vad ska man annars göra med sin bil?

Inte fan behöver man någon försäkring om man ska ställa bilen i ett garage och visa upp för gubbarna i sin lokala Rotaryklubb efter konjakssuddiga fredagkvällar. Det borde snarare utlysas straffskatt (eller ska det heta "kommunal avgift" under nuvarande landsstyre?) och skottpengar på såna beteenden. Vad för jävla entusiast är man om man nyttjar sin bil som en jävla tavla på väggen? Nej fan. Ut och kör, vänner! Bevisa för världen att gammal är äldst, att förgasarmotorer utan avgasrening är grubbigast och att en riktig entusiast står över såväl sänkta samlarvärden och bleknande lack som sinande oljeresurser som stundande istider.

Ni övriga; elbilar är bra. Skaffa elbilar i miljövänlig plast, så jag kan fortsätta dundra omkring i min plåtskorv och färga världen grå med mitt avträde.

1 kommentar:

Leta i den här bloggen