2006-09-25

När kommersialismen kom till stan










Ett nytt köpcenter har öppnat. Det är stort, ljust, luftigt, trångt, hetsigt och mörkt.

Jag var där en sväng idag. Suktade lite efter saker som jag inte har råd att köpa, och inte heller kommer få råd att köpa på väldigt, väldigt länge. (Nej, jag tittade inte på plasma-tv och sånt. Skor och byxor suktade jag efter). Men mest blev jag påsprungen av folk. Människor i en liten stad, med ett nytt stort köpcenter, förvandlas väldigt snabbt till kapitalistiska yra höns med tunnelseende. Högfärdiga blickar stirrade obarmhärtigt genom mig, dyra skinnskor trampade på mina sönderfallande tygskor. Butiksbiträden stirrade dreglande på mig som hungriga hundar. Det var obehagligt. Skärrad och nedstämd traskade jag hemåt, och hamnade på fel sida av älven.

1 kommentar:

  1. Tjena.
    Jag tyckte det var riktigt tufft ljus på bilderna. Dessutom har du på ett bra sätt lyckas fånga människorna på sista bilde.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen